آروغ فرهنگی (نقدی بر برگزاری جشن نیمه شعبان در ابرکوه)


ابرکوه سرپرستی یزدفردا :
مصطفی قاسمی:وبلاک نویس ابرکوهی  ریگ متین در جدید ترین پست وبلاکش نوشت:

1) اين پست رو به ديدها و شنيدهايم در مورد جشن؟! نيمه شعبان ابركوه اختصاص ميدم، مطلبي كه قرار بود ابتدا با عنوان " نيمه پنهان نيمه شعبان" بنويسم ولي بعد ترجيح دادم نام آروغ فرهنگي را براي آن انتخاب كنم.


2) سالها بود كه نيمه شعبان ابركوه را درك نكرده بودم و امسال با يه نمه كنجكاوي دنبال اين بودم بدانم شور شعبان شهرم چگونه هست. لذا در شب نيمه شعبان ساعتي را در شهر گشتم و از دوستان و... جوياي احوال نيمه شعبان شدم.


3) دعوت از احمد پورمخبر، استفاده از آهنگهاي به شدت مسئله دار، عروسي هايي كه واقعا قلم از وصف آن شرم دارد و البته ساز و دهل و رقص، شاه بيت شور بيشعور شادي شهري بود كه 240 لاله انقلاب در آن آرميده است.گرچه درمورد نیت برگزار کنندگان دوستان در حدی نیستم که نظر بدهم.


4) در كنار اين شور وراده، برگزاري احياي نيمه شعبان در دو مسجد شهر سبب شد كورسوي معنويت خاموش نشود گرچه جمعيت يكي از مساجد كه خودم از نزديك ديدم 20 نفر هم نميشد!!


5) به قول يكي از دوستان 54 دستگاه متولي كار فرهنگي داريم(گرچه ابرکوه هر۵۴تا را ندارد)، اين تعداد به غير از كانونها و هيات هاي مذهبي فعال هستند. توان كمي مجالس به خوبي نشان ميداد خبر زيادي از حتی متوليان دستگاههاي فرهنگي شهر در محافل مذهبي نيست.


6) قصه اين جشن خالي از شعور زماني غصه دارتر ميشود كه با دوستان دغدغه مند و مسجدي ما نيز اغلبا از اين وضعيت شهر ناراحت نبودند و ميگفتند : يه شب كه بيشتر نيست بگذار مردم خوش باشن!!


7) مدتها قبل در جلسه با حضور فرماندار شهر بسياري از نكات و آسيبهاي فرهنگي را ذكر كردم. گرچه مطالب يادداشت و قول پيگيري داده شد ولي در عمل اتفاقي نيفتاد.


8)ابركوه آبستن حوادث ناگواري در بعد فرهنگي است : هرزه نگاري شديد در بين دانش آموزان، اتفاقات ناگوار حوزه اختلاط دختر و پسر، قمه زني محرم، زمزمه هايي مبني بر فرقه هاي انحرافي، به بيراهه رفتن هيات مذهبي(البته به زعم حقير) و نهايتا اوضاع اسف بار نيمه شعبان، مواردي هستند كه هركدام ميتواند خواب را از چشم امام جمعه و فرماندار و... بربايد گرچه حق اين است كه مسوول از غصه...


9) فعلا چرخش قلمم را به سوي يكسري ناگفته هاي شهرباز نميكنم. ولي با دلي خونبار شاهدم نسلي پاك و بستري آماده ، دستخوش تاراج جناح فرهنگي رقيب شده است. جناحي كه بارها به طيف اصيل انقلابي و فرهنگ ناب آن ضربه زده است و هنوز دوستان و مسوولين شهر بدنبال جزء و كل كار هستند.


10) حرف براي گفتن بسيار بيشتر از اينهاست. مدتها قبل درپي نوشتن سلسله مقالاتي با عنوان ابركوه تلاش يك نشدن براي شدن بودم كه فعلا از آن منصرف شدم ولي در پايان اين جمله تاسف بار را خطاب به همه خواص بيخيال و پشت ميز نشين شهر عرض ميكنم كه: در حالي كه نيمه شعبان ابركوه با رقص و آواز گذشت نيمه شعبان ميدان التحرير مصر سكولار با احياء گذشت.


آقا جان به بهانه گناهان يكسال اخيرم تنبيهي براي خودم در نيمه شعبان در نظر گرفتم : تصميم گرفتم به هيچ عنوان شربت گوشه و كنار مجالس شادي تولدت را ننوشم!! بهلولي است براي خودش اين طفيلي كوي محبتت!!

مطلبي را از عارف بزرگ بهجت ديدم مبني بر اينكه امام زمان از زمان ظهور خودشان اطلاع دارند.


 امام راحلِ بزرگوارِ ما، بزرگترين حق را از اين ناحيه به گردن امّت اسلامى دارد كه آحاد مردم را به مسؤوليت خودشان كه دخالت در امر حكومت است، متنبّه و واقف كرد. از اين روست كه در نظام اسلامى، هر كس متديّن به عقيده و شريعت اسلامى باشد، در امر حكومت داراى مسؤوليت است. هيچ كس نمى‏تواند خود را از موضوع حكومت كنار بكشد. هيچ كس نمى‏تواند بگويد: «كارى انجام مى‏گيرد؛ به من چه!؟» در موضوع حكومت و مسائل سياسى و مسائل عمومى جامعه در نظام اسلامى، «به من چه» نداريم! مردم بركنار نيستند. بزرگترين مظهر دخالت مردم در امور حكومت، غدير است.( امام امت . 18/2/75)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا